Week 4 - Sri Lanka: Hill Country

Mijn 4e week in Sri Lanka was mijn eerste week buiten het vrijwilligershuis. Samen met Nienke, Felicia en Stina verbleef ik in Hanguranketha, ongeveer uur rijden van Kandy, in het huis van Sita, de moeder van Dhammike. Sita verzorgde elke avond het eten voor ons en Thileke, de schoonzus van Sita, was onze coördinator daar (dit was nogal een dame; daar later meer over).

Nadat we zondagavond aangekomen waren en kennis hadden gemaakt met Sita en Thileke hebben we nog even rugby gekeken en zijn daarna in ons nieuwe onderkomen naar bed gegaan. Maandagochtend werd ik rond 7 uur wakker en bleken we om half 8 te vertrekken. Thileke leek me na de eerste ontmoeting een ontzettend aardige vrouw op leeftijd maar communiceren bleek vanaf dag 1 niet haar sterkste kant te zijn. Zonder dat we wisten waar we heen gingen zijn we Thileke de bus in gevolgd en kwamen we uiteindelijk bij een tempel uit. We dachten even dat ons project hier was maar gelukkig bleken we er alleen te gaan ontbijten. Na het ontbijt gingen we naar een naastgelegen pand waar in zich een pre school en een soort van buurthuis bevonden. Dit bleek de pre school te zijn die Nienke en ik zouden gaan opknappen. Felicia en Stina zouden les gaan geven op een reguliere school dus dat ze de eerste dag in de pre school moesten helpen was nogal een teleurstelling. We werden feestelijk ontvangen door de kinderen van de Supipi Pre School met muziek en dans! Na deze leuke eerste ontmoeting namen Felicia en Stina de kinderen mee en gingen Nienke en ik van start met het schilderwerk. We werden eigenlijk een beetje aan ons lot overgelaten en moesten zelf maar uitvinden wat en hoe we het gingen doen. De stoelen en tafels zagen er niet uit dus daar gingen we als eerst mee aan de slag. Wat er niet goed was weten we nog steeds niet maar we moesten na een uur te hebben geschilderd stoppen want we deden blijkbaar iets fout. Niet echt een lekker begin aangezien we niet echt instructies kregen maar alleen op onze fouten werden gewezen. Na een theepauze met heerlijke koekjes kregen we eindelijk instructies en konden we de buitenmuren gaan schilderen. Voor de lunch hebben we de hele buitenkant weten te verven maar het werk leek helaas weer niet echt te worden gewaardeerd. Na een goeie lunch in de naastgelegen tempel gingen we aan de slag met het versieren van de binnenkant van de pre school. De kinderen van de pre school hebben alleen les in de ochtend dus Felicia en Stina hielpen mee in de middag. We hebben ons best gedaan om de eerste muurschilderingen te creëren. Een compliment kwam er echter weer niet en de reacties kwamen helaas nogal kritisch over. Na een vrij teleurstellende dag gingen we aan het einde van de middag met Thileke richting Sita. Hier konden we gelukkig genieten van een heerlijke avondmaal en hebben we het even over de dag gehad. Het liefst zouden we nu alweer terug naar Green House willen, maar de eerste dag is altijd wennen. Aangezien er verdenking weinig te doen is in het huis hebben we een film gekeken en zijn daarna optijd naar bed gegaan.

Voor dinsdagochtend hadden we de afspraak gemaakt om te vertrekken om half 8. Eenmaal half 8 stonden wij vieren klaar om te vertrekken maar was Thileke nergens te bekennen. Uiteindelijk vetrokken we om half 9 met een Tuk-Tuk omdat het regende (nogal vreemd dat we niet gewoon met de bus konden dus hier kreeg Thileke de naam diva-oma hahah). We ontbeten met z'n allen in de pre school. Het was een vakantiedag dus alle kinderen waren vrij en Stina en Felicia konden dus niet naar een andere school om les te geven. We zijn dus met z'n vieren aan de slag gegaan met schilderen. Ik heb de dag besteed aan het tekenen en schilderen van een giraffe op de muur. Na gisteren waren we wat minder enthousiast en gemotiveerd om ons best te doen. Toen mijn giraffe eenmaal op de muur getekend was kreeg ik gelukkig weer positieve energie. We hadden maarliefst 2 keer theetijd en lunch (wellicht wilden ze ons even verwennen na de tegenvaller van gisteren). Aan het eind van de middag was mijn giraffe klaar en ik was erg tevreden. De lerares en Thileke leken gelukkig ook tevreden ondanks dat ze er niets over zeiden (misschien zijn ze hier gewoon niet zo complimenteus). Het regende toen we wilden vetrekken dus Thileke was alweer een Tuk-Tuk aan het regelen om omschrijving mee te nemen. Het is een ontzettend zorgzame en aardige vrouw maar ze is wel echt een diva (ze deed ook onze slippers aan wanneer ze naar de kraan ging waarschijnlijk zodat haar eigen slippers droog bleven hahah). Eenmaal ruis konden we weer genieten van Sita haar kookkunsten en hebben we weer een film gekeken.

Woensdag waren we zo goed als gewend aan de nogal vreemde gang van zaken, de tegenvallende communicatie en de bijzondere persoonlijkheden. Stina was helaas ziek dus Felicia moest echt voor zichzelf opkomen om nu eindelijk na 2 dagen les te mogen geven op en reguliere school. Het was nogal een chaos doordat Thileke nu 2 verschillende projecten op 2 verschillende locaties moest coördineren (niet te doen voor een vroutsfy fcw op leeftijd die niet goed communiceert). We gingen van hot naar her, maar arriveerden uiteindelijk allemaal op ons project. Na weer te hebben ontbeten in de pre school gingen Nienke en ik aan de slag met het schilderen van een boom op de buitenmuur. Hier hebben we de ochtend aan gewerkt en we werden weer verwend tijdens de theetijd. Na de lunch kwamen Felicia, Thileke en Dhammike naar de pre school en hebben we een goed gesprek gehad over het project tot nu toe. Het was nogal een chaos maar we zouden er het beste van gaan maken. Felicia heeft ons die middag geholpen met schilderen en aan het eind van de middag gingen we met z'n alleen terug richting Hanguranketha. Na het avondeten was ik al behoorlijk uitgeput en heb ik nog even een serie gekeken voordat ik in slaap viel.

Donderdag waren we stiekem wel een beetje blij dat we bijna weer terug gingen naar Kandy. Ik had een slechte nacht gehad en de ochtend verliep weer niet soepel doordat Thileke er niet was en wij zelf de weg niet wisten omdat we haar altijd volgen. Ze bleek uiteindelijk bij de bus op ons te wachten wat wij natuurlijk niet wisten (communicatie is toch echt belangrijk). We hebben weer kunnen genieten van een ontbijt in de pre school en hebben daarna de boom versierd met de handafdrukken van de kinderen. Dit vonden de kinderen natuurlijk ontzettend leuk en het resultaat is erg mooi! Na de theetijd hebben Nienke en ik zelf ook onze handafdruk achter gelaten en ben ik begonnen met het alfabet op de muur te tekenen. Na weer een heerlijke lunch (het eten is deze week echt het grootste pluspunt!) Heb ik het alfabet geschilderd en Kanthi Herath, de lerares van de pre school, was er erg blij mee. Ze is door de week heen gelukkig meer complimenten gaan geven en haar waardering gaan uitten wat wel zo fijn voor ons was. Eenmaal thuis had Sita weer lekker voor ons gekookt en hebben we weer een film gekeken.

En toen was het (eindelijk) vrijdag. Thileke was er weer niet deze ochtend maar we gingen er weer vanuit dat ze bij de bus te wachten stond en dat was gelukkig zo. We moesten erg lang wachten op de bus dus Thileke ronselde weer een Tuk-Tuk... Ons ontbijt in de pre school bestond vandaag uit brood en jam! Behoorlijk Westers voor hier dus wellicht een manier om waardering te uitten. Na mijn geslaagde giraffe heb ik deze ochtend nog een schildpad op de laatste lege muur geschilderd zodat het lokaal nu een mooi vol geheel is. De kinderen en de lerares wilden nog graag met ons op de foto voordat ze naar huis gingen. Daarna was het tijd voor onze laatste lunch daar voordat we terug naar Sita gingen om onze spullen in te pakken en gedag te zeggen. Daarna zijn we op tijd vertrokken richting Kandy en hebben daar nog wat boodschappen gedaan. En toen waren we rond etenstijd eindelijk weer terug in het vertrouwde vrijwilligershuis waar we nodig moesten bijpraten met de rest. Ik ben daarna vroeg in bed gedoken want zaterdag stond de wekker alweer op tijd voor onze weekendplannen.

En toen was het alweer mijn laatste weekend in Kandy. We waren vroeg op want we vertrokken om 6 uur richting Sigiriya. Het was heerlijk weer in de ochtend en hebben de Sigiriya Rock in de volle zo'n beklommen. Eenmaal boven hebben we kunnen genieten van een prachtig uitzicht over het groen Sri Lanka! Na de warme klim zijn we verder noordelijk gereden. Onderweg hebben we geluncht en onze taxi verruild voor een safari jeep. Met de jeep zijn we verder geleden naar Kaudulla National Park en het weer zat nog steeds mee gelukkig! De jeep heeft ons door het park gereden en we hadden ontzettend veel geluk met de olifanten want we hebben er zo'n 70 gezien! Na de warme maar leuke safaritrip waren we het park nog maar net uit of het begon al te regenen. We hadden onze trip dus goed gepland! Na een super leuke dag waren we rond etenstijd weer terug in het vrijwilligershuis en hebben we 's avonds nog een film gekeken.

Vandaag is dan echt mijn laatste dag hier. Ik heb lekker uit kunnen slapen en uitgebreid ontbeten. Nu zitten we hier lekker te genieten van het zwembad van het Thilanka Hotel en het prachtige weer! Vannacht zal ik om 4 uur in de nacht vertrekken en met de trein afreizen naar het strand van Ambalangoda. Hier zal ik mijn laatste 2 weken verblijven om daarna door te reizen naar Thailand!

Reacties

Reacties

Jasper

Veel succes op de nieuwe locatie!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active