Week 1 - Sri Lanka: Oriëntatieweek

Ayubowan! - 'Ik wens je een lang leven'

Dat was alweer de eerste week van mijn 10 weekse reis! Ik ben in Sri Lanka met een leuke groep vrijwilligers begonnen met de oriëntatieweek.

Na heerlijk geslapen te hebben, werd ik op de eerste dag van de oriëntatieweek wakker door de prachtige muziek van de broodwagen (we waren al gewaarschuwd). De introductie van de week bestond uit een uitgebreide uitleg van Dhammike (coördinator) over de beschikbare projecten. Veel nuttige informatie waardoor ik ben gaan twijfelen over mijn projectkeuze. Na de introductie hebben we met de groep geluncht en zijn we met de bus naar Kandy vertrokken. Hier kregen we de tijd om allerlei praktische zaken te regelen zoals kopieën maken van belangrijke documenten en het kopen van een simkaart (allemaal spotgoedkoop!). Aan het eind van de middag werden we getrakteerd op verschillende traditionele Sri Lankaanse dansen. We hadden de rest van de avond vrij en ik ben na de avondmaal niet al te laat en met veel nieuwe indrukken naar bed gegaan.

De tweede dag van de oriëntatieweek begon sportief en op tijd met een kort rondje hardlopen samen met Felicia en Stina (2 Zweedse meisjes). Na snel te hebben ontbeten zijn we vertrokken naar Kandy voor een bezoek aan de Spicegarden en een Tea factory. We mochten op eigen gelegenheid gaan lunchen in Kandy en hebben heerlijke curry gegeten. Het middagprogramma bestond uit een boottocht op 'The Bogambara Lake', een meer in het centrum van Kandy, en een bezoek aan de oudste begraafplaats van Kandy. Na de activiteiten zijn we terug naar het vrijwilligershuis gegaan om te dineren. De avond was wederom vrij en we hebben gezellig zitten kaarten en een begin gemaakt met de planning voor de weken.

De ochtend van de derde dag van de oriëntatieweek was mijn favoriete onderdeel van de week. We zijn lopend naar een Sri Lankaanse familie gegaan en konden onderweg genieten van de prachtige natuur (ontzettend groen en mooie uitzichten). We hebben bij de familie meegeholpen om een typische Pumpkin Curry te maken en heben deze daarna met de groep opgegeten; heerlijk! Na de heerlijke lunch zijn we voor het eerst met de openbare bus terug naar het vrijwilligershuis gegaan; deze eerste buservaring was nogal een beleving! Thuis kregen we zelfverdedigingstraining van Nelusha, een bijzondere vrouw die zelf de zwarte band heeft. Aan het eind van de middag kregen we nog een boeddhisme les van een Duitse non. Wederom de avond vrij en we zijn verder gegaan met onze planning om de weken in te vullen.

De vierde dag van de oriëntatieweek begon met een bezoek aanthe Temple of the tooth relic. We werden hier rondgeleid door Nelusha en ze heeft ons uitgebreid geïnformeerd. Vervolgens stond een bezoek aan de Wood carving factory en een Batic factory op het programma. Wij zijn hier met de Tuk-Tuk naar toegegaan en dit was voor mij de eerste keer (erg leuk en typisch Aziatisch vervoermiddel!). We hebben deze middag wederom zelf geluncht en ik ben samen met Nienke naar de Burger King geweest om het pittige eten voor een keer te vermijden. De middag mochten we verder zelf invullen en ik ben samen met Nienke, Felicia en Stina naar de markt gegaan om onze onderhandelskills te testen. Het resultaat was voor mij een typisch Sri Lankaanse broek! Na de supermarkt te hebben bezocht en geld te hebben gewisseld zijn we met de bus naarhuis gegaan. We waren de avond vrij en hebben gezellig zitten kaarten.

En toen was het alweer de laatste dag van de oriëntatieweek; wat vliegt de tijd toch eigenlijk voorbij! We begonnen de dag met een bezoek aan de 'Bahirawa kannda' Buddha Statue die je ook deels kon beklimmen. We kregen hier een blessing van een monnik door middel van een wit armbandje en een gezegde. We zijn vervolgens naar een Hindu Temple gelopen en hebben hier een offering van fruit gedaan. Voordat we gingen lunchen hadden we een uurtje vrij en zo kwamen we bij de supermarkt 3 ontzettend aardige vrouwen tegen die geld aan het inzamelen waren voor de Sri Lanka Cancer Society. De lunch was een Indiase lunch; het was erg lekker maar we moesten erg haasten doordat de volgende groep al binnenkwam. En toen was het 's middags dan eindelijk tijd voor de langverwachte massage. Ik koos voor de nek, schouder en rug massage en het was erg genieten! De laatste avond van de oriëntatieweek waren we ook vrij en we hebben wederom gezellig zitten kaarten.

En toen was het alweer weekend; mijn eerste in Sri Lanka. Weekenden ben je altijd vrij en kun je gebruiken om zelf activiteiten te ondernemen of te reizen tussen verschillende locaties. Dit weekend hebben we met een groot deel van de vrijwilligers Adam's Peak beklommen; de grootste berg van Sri Lanka. Zaterdag eerst nog even Kandy in geweest en voor de eerste keer Skype contact met het thuisfront gehad! In de avond zijn we met een privébus vertrokken richting Adam's Peak. We kwamen hier zondag rond 01:30 aan en zijn om 02:00 begonnen met lopen. Het is een behoorlijke klus om de top te bereiken, maar rond 04:30 stond ik dan op de top. Hier hebben we met z'n allen kunnen genieten van een prachtige zonsopgang en een geweldig uitzicht over Sri Lanka! Toen begon dan de zware weg terug naar het vrijwilligershuis brengt. Inmiddels zijn we weer thuis en genieten we van een vrije zondag.

Morgen begint dan eindelijk mijn eerste projectweek en ik heb ervoor gekozen om samen met Felicia en Nienke te gaan helpen bij de Disabled Orphanage. Dhammike vertelde in zijn introductie dat de hulp van vrijwilligers hier erg goed gebruikt kan worden. Ik ben erg benieuwd; volgens de andere vrijwilligers die er al langer zijn zal het begin zwaar zijn, maar zal er daarna ook voldoening komen !

doeke

Wat een belevenissen en indrukken al de eerste week, leuk om alles nog eens terug te lezen. Zet hem op de komende week.

Yvette

Zo leuk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt. Je hebt al echt veel gedaan. Succes met de eerste projectweek.

Jasper

Veel succes bij je eerste project! Leuk om alles te lezen.

Myrthe

Goh, wat maak je al veel mee! Gaat snel hè?
Ben erg benieuwd naar je eerste projectweek.