Week 6 - Sri Lanka: Beachweek

Daar zit ik dan, op de plek waar het 6 weken geleden allemaal begon: Bandaranaike International Airport. De weken zijn voorbij gevolgen en zo ook de beachweek.

De beachweek is niet voor niets een week waarin we rustig aandoen, relaxen en natuurlijk uitslapen. Het programma in de ochtend begon dan ook pas om 9:00. Maandag bezochten we verschillende tempels waaronder de grootste slapende Boedha van Zuid Azië. We werden overal met de Tuk-Tuk naar toe gereden dus dat was volop genieten. Aan het eind van de ochtend waren we weer terug in het vrijwilligershuis en konden we genieten van de lunch. In de beachweek hadden we elke ochtend een activiteit en konden we de middag zelf invullen. We hadden na de lunch dus alle tijd en zijn even de stad ingegaan voor wat boodschappen. Na het prachtige weer van vorige week tijdens het schildpaddenproject viel het weer deze week wat tegen helaas. Het was veelal bewolkt en vaak regen dus echt strandweer was het niet. Toch zijn we maandagavond nog even naar het strand gegaan voor de zonsondergang. Natuurlijk waren we weer optijd terug voor het avondeten en de rest van de avond hebben we wat gekaart.

Dinsdagochtend begon helaas ook weer bewolkt, maar gelukkig werd dat snel beter. We vertrokken weer rond 9 uur voor bootsafari op Maduganga Lake, ten noorden van Ambalangoda. Het was prachtig om Sri Lanka en de prachtige natuur en dieren vanuit een boot te zien! We hadden gehoopt wat krokodillen te kunnen spotten mar dat zat er helaas niet in. We werden wel verwend met een bezoekje aan een Cinnamon Garden gevolgd door een Fish Therapy (aan je voeten knabbelende vissen en nee niet van die kleintjes zoals in Europa hahah). We waren weer thuis voor de lunch en het weer zat gelukkig nog steeds me. Zo hebben we in de middag eindelijk echt kunnen genieten van het strand en de zee! Na een ontspannend middag aan het strand hebben we thuis weer wat gekaart om voor het eten nog snel even weer naar het strand te gaan voor de zonsondergang. Na weer een smakelijke avondmaal hadden we de avond weer voor onszelf en je raadt het natuurlijk al: wel hebben gezellig gekaart!

Woensdagochtend was voor mij niets nieuws aangezien er schildpadden voeren op het programma stond. Dut heb in de week ervoor al genoeg gedaan dus ik heb vooral de anderen hun gang laten gaan en fotograafje gespeeld. Ondanks het feit dat het niet nieuw voor me was, was het toch weer even leuk om alle schildpadden te zien. 'S middags zijn we naar de lunch weer even Ambalangoda in geweest met voor mij de missie op naar de kapper te gaan. Ik had mijn coördinator gevraagd naar een goeie kapper echter eenmaal daar keek de kapster me vol angst aan toen ik haar vroeg of ze mijn haar wilde knippen. Dit wilde ze niet en ze verwees me naar een andere kapper. Ook bij deze kapper werd vol twijfel gekeken naar mijn Nederlandse haardos. Geen succes dus en nog steeds een bos vol haar (misschien moet ik maar voor de' backpack-look' gaan hahah). Naar deze mislukking moest ik even naar het treinstation om te checken welke trein ik zou gaan nemen zaterdag op weg naar het vliegveld. Vervolgens zijn we nog even naar de supermarkt geweest en hebben daarna genoten van een ijsje. We waren de middag op tijd weer terug want om 15 uur zou er iets speciaals gaan gebeuren: een dubbele schildpad vrijlating. De lokale media was er ook om deze gebeurtenis vast te leggen. De schildpadden stonden niet echt te springen om de zee in te gaan en moesten er bijna in geduwd worden. Na de nodige moeite konden ze dan eindelijk genieten van de vrijheid. Dit was toch wel echt het hoogtepunt van de week! De avond was weer zoals andere avonden: voedsel en kaarten.

Donderdag stond geheel in het teken van Galle, ten zuiden van Ambalangoda. We vertrokken rond 9 uur met de vaste Tuk-Tuk richting Galle Fort. Onderweg stopten we eerst bij het Tsunami Foto Museum. Erg indrukwekkend om alle foto's van deze tragische gebeurtenis te zien. Sri Lanka was het zwaarst getroffen land op Indonesië na en het was een behoorlijke domper voor het land. De volgende stop was een bezoekje aan een silk factory. Hier kregen we kort uitleg over silkworms en de verwerking van silk. Na deze korte stop vervolgden we onze weg richting Galle en eenmaal daar werden we in Galle Dutch Fort gedropt. Hier hebben we de rest van de middag gespendeerd. We zijn over de muren van het fort rondgelopen en hebben in the Old Dutch Hospital genoten van een heerlijke lunch! Na de lunch hebben we nog wat rondgelopen en winkeltjes bezocht om vervolgens weer richting huis te gaan. Thuis heb ik even een grondige handwas gedaan voor mijn vertrek richting Thailand. De avond was weer zoals anderen.

Vrijdag was alweer de laatste dag van de beachweek en helaas zat het weer nogal tegen. We zouden de ochtend een waterval bezoeken, maar door het weer werd het ochtendprogramma verplaatst naar de middag. We hebben de ochtend dus rustig aan gedaan en wat gekaart. Ik ben alvast wat sappen in gaan pakken en na de lunch was het weer gelukkig wat beter. We zijn weer met de Tuk-Tuk op pad gegaan en het laatste stuk richting de waterval was een soort survivaltocht door de jungle. Erg leuk maar ook erg glibberig en de bloedzuigers vonden mijn voeten wel aantrekkelijk helaas. De watervast nogal kleiner dan ik had verwacht maar de natuur hier blijft prachtig. We zijn bovenop de waterval geklommen en hebben daar gezwommen in de rivier. Dit water was een stuk kouder dan we van de zee hier gewend zijn! Na de verfrissende duik zijn we weer richting huis gegaan en ben ik verder gaan inpakken (mijn laatste 24 uur in Sri Lanka zijn ingegaan). Het weer zat de hele week al tegen en nu had ik juist net de zon echt nodig om mijn was te drogen. Oplossing: ik heb maar wet kleding voor de ventilator laten drogen. Rond 19 uur zijn we met de hele groep richting Hikkaduwa, tussen Ambalangoda en Galle, vertrokken voor een soort van afscheidsetentje. En jawek 1 van mijn laatste busrit ten in Sri Lanka en dan val ik midden in de bus hahah. 6 weken lang de heftige rijstijl overleefd alleen deze keer was en toen ging het toch nog mis. Ik hield me nergens aan vast omdat ik aan het betalen was en toen moest de bus een noodstop maken. Daar ging ik van hoog naar laag. Gelukkig heb ik de mensen zo nog een beetje kunnen vermaken! Al goed veilig en wel het restaurant bereikt. Ik heb sinds weken weer pizza gegeten en het was een sensatie! Na het etentje zijn we weer richting Ambalangoda gegaan en hebben hier nog wat gekaart en gedronken.

En toen was het zaterdag, de dag dat er een einde komt aan mijn tijd in Sri Lanka. Ik ga gelukkig nog niet naar huis maar zal 'de Parel van de Indische Oceaan' verruilen voor 'het Land van de Glimlach': Thailand! Ik zit hier inmiddels veel te vroeg bij de gate aangezien het verkeer één keer meezat (ik kon een trein eerder nemen naar Colombo en de Express bus richting het vliegveld ging maarliefst over een snelweg! (eerste snelweg die ik hier heb gezien)). Ik zal straks eerst naar Singapore vliegen en daar overstappen om in Bangkok uit te komen.

Vaarwel Sri Lanka (je was geweldig!) en Hallo Thailand!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active