Week 5 - Sri Lanka: Turtles

Ayubowan vanuit Ambalangoda!

Wauw 'Time flies when you're having fun'! Dat was alweer de vijfde week en dat betekent dat ik halverwege mijn trip ben en dat ik nog maar 1 week van dit prachtige eiland kan genieten (de tijd gaat echt te snel xd).

In de nacht van zondag op maandag ben ik dus samen met een duitse jongen, Ole, vertrokken vanuit Kandy om te verkassen naar Ambalangoda. We vertrokken om 4 uur met de Tuk-Tuk richting het treinstation om daar de trein te pakken richting Ambalangoda. We hadden gelukkig zitplaatsen want de trein was binnen no time helemaal volgepropt. Er hingen op een gegeven moment zelfs mensen buiten aan de trein om nog mee te kunnen en in de trein zat men bijna op onze schoot; het was echt gekkenwerk maar zeker een interessante ervaring! Het was een reis van 6 uur maar de tijd vloog voorbij doordat het uitzicht prachtig was! We reden eerst hoog door de bergen en later parallel aan de zee en het strand. Rond 11 uur kwam de trein aan in Ambalangoda en hier werden we opgepikt door een medewerker van de Green Lion. Hij bracht ons met de Tuk-Tuk naar het vrijwilligershuis. Het is een prachtig huis zo'n 100m van de zee met een tuin en er is zelfs een vijver in het huis! We kregen onze kamer toegewezen en konden daarna genieten van een heerlijke ontbijt. Het bed is weer te klein voor mij maar er hang wel een super grote klamboe boven dus dat is weer mooi meegenomen. Rond lunchtijd kwam de enige andere vrijwilliger, Lisa uit Zweden, die er op dit moment is terug van het schildpaddenproject en we hebben samen geluncht. Lisa was deze week een beetje onze coördinator en heeft ons veel uitgelegd. Na de lunch vertrokken we rond 14 uur richting de schildpadden om mee te helpen tijdens het middagprogramma. We hebben de tanks van de schildpadden schoongemaakt en gebruikten daar alleen zand en zeewater voor. Het zand gaat op de zijkanten en de bodem en daarna is het een kwestie van schrobben. Vervolgens spoelen we alles af met zeewater en zo gebruiken we alleen natuurproducten en geen chemicaliën. Dit was onze enige taak voor deze middag dus daarna kon ik voor het eerst naar het strand! En wauw wat een fantastische stranden hebben ze hier! We hebben even kort genoten van de zon en zijn daarna even Ambalangoda ingegaan om wat boodschappen te doen. We waren op tijd terug voor het avondeten en ook het eten hier is heerlijk! De avond hebben we gebruikt om gezellig te kaarten en elkaar wat beter te leren kennen. Een goeie eerste dag in Ambalangoda!

We worden hier behoorlijk verwend want het project start pas om 9:30 in de ochtend dus we kunnen rustig aandoen. 'Helaas' is het hier behoorlijk warm zowel dag als nacht dus echt uitslapen lukt me ook ever niet. Na weer een goed ontbijt zijn we weer richting de schildpadden vertrokken. Er zijn hier twee locaties met schildpadden vlak bij elkaar. De eerste locatie zit er al zo'n 8 jaar en de tweede locatie nog maar 2 jaar. Er leven zo'n 20 schildpadden op elke locatie dus zo'n 40 a 50 in totaal (waarvan 1 hele bijzondere en zeldzame: een albinoschildpad). Het grootste deel van de schildpadden is gehandicapt en zou in het wild dus niet overleven. Sommige schildpadden missen 1 of meer poten, andere schildpadden zijn deels of geheel blind en weer anderen hebben plastic dat ze aanzien voor kwallen opgegeten dat niet verteerd wordt en dus achterblijft in de maag waardoor ze gaan drijven (doordat ze niet meer kunnen duiken kunnen ze niet meer voor hun eigen eten zorgen). Er zijn echt ook kerngezonde schildpadden die daar opgroeien om sterker te worden en hun overlevingskansen te vergroten voordat ze de zee ingaan. Maandagmiddag hebben we de tanks van de nieuwste opvang die al leeg waren schoongemaakt en vandaag waren de andere tanks in deze opvang aan de beurt. De gisteren schoongemaakte tanks werden gevuld met zeewater en we verplaatsten vervolgens de schildpadden naar de schone tanks. De vieze tanks lieten we leeglopen zodat we ze daarna schoon konden schrobben. Het schoonmaken is nier het leukste werk maar het verplaatsen van de schildpadden is wel heel tof. Na deze schoonmaakochtend gingen we richting huis voor een douche en de lunch. Alles hier is op loopafstand dus we hoeven niet steeds met de bus zoals in Kandy. Rond 14 uur gingen we weer terug naar de nieuwste opvang om de schildpadden schoon te maken. Het schoonmaken bestaat uit het wassen van de schild en het verwijderen van bloedzuigers. We tillen de schildpadden om de beurt uit het water en leggen ze in het zand. Vervolgens doen we zand op de schild en gebruiken de schil van een kokosnoot om te poetsen (de binnenkant van de kokosnootschil is zacht/harig). Ook hier gebruiken we dus alleen natuurproducten om schoon te maken. Na de schild te hebben schoongemaakt gebruiken we een pincet om bloedzuigers te verwijderen. Deze zitten vooral in de nek, bij de poten en rond de ogen. We eindigen de schoonmaakbeurt met een douche van zeewater en tillen ze daarna weer terug in hun tank. Nadat alle schildpadden weer schoon waren zijn we via het strand terug naar huis gelopen (ik kan het niet vaak genoeg zeggen: de stranden hier zijn zoo mooi!). Thuis snel onder de douche gesprongen en daarna weer lekker gegeten. De avond weer gevuld met de nodige potjes kaarten!

Woensdagochtend stond er een leuke taak op het programma: het voeren van de schildpadden. Na het ontbijt vertrokken we naar de oudere locatie om daar vis te gaan snijden voor de schildpadden (de albinoschildpad is een echte diva en krijgt een speciale vis xd). We geven eerste de schildpadden in de oudste opvang eten. Hiervoor tillen we ze naar aparte voedertanks zodat ze niet gestoord worden dor andere schildpadden. De gezinde schildpadden die kunnen duiken zijn het makkelijkste te voeren en hier gooien we de vis kris kras door de tank. De schildpadden die poten missen geven we de vis wat dichterbij zodat ze niet steeds hoeven te zwemmen. Bij de schildpadden die niet kunnen duiken moeten we ervoor zorgen dat de vis vlak bij de bek in het water komt zodat ze het gelijk kunnen pakken en het niet naar de bodem zinkt. Anders moeten we ze onderwater duwen zodat ze het alsnog kunnen pakken. De blinde schildpadden vind ik het leukst om te voeren maar het kost wel de meeste moeite. De een houd de schildpad vast en de ander heeft een stuk vis aan een satéprikker en houdt dit voor de neus van de blinde schildpad. Je brengt de vis vervolgens richting de bek want de schildpad zal als reactie op het ruiken van de vis een happende beweging maken. Nadat alle schildpadden in de ene opvang gevoerd zijn gaan we naar de andere locatie om daar trouwens voeren. Na het voeren zit de ochtend er alweer op en gaan we richting huis voor een welverdiende lunch. In de middag stond er weer tanks schoonmaken op het programma. Deze keer was de oudste locatie aan de beurt en we hebben hier de tanks schoongemaakt die al leeg waren. Helaas begon het te regenen dus niet alleen de tanks, maar wij zelf werden ook nat (de ochtend en begin van de middag zijn altijd prachtig, maar vaak wordt het weer aan het eind van de middag slechter). We konden dus in de regen terug naar huis lopen en hebben 's avonds weer gekaart zoals gewoonlijk (en Lisa heeft ons wat Zweedse kaartskills geleerd!).

Donderdag was nogal een zware dag doordat we de rest van de tanks in de oudste opvang moesten schoonmaken. Er waren problemen met de afvoer van het water waardoor we met emmers de tanks leeg moesten halen (mijn rug vond dit niet zo leuk aangezien de tanks behoorlijk laag zijn en ik nogal lang ben: schoot me...). We zijn de hele ochtend totaan lunchtijd zoet geweest met de tanks en waren dan ook blij toen we na een douche eindelijk konden lunchen. Er waren inmiddels 3 Duitse meisjes vanuit Kandy gearriveerd die van het strand kwamen genieten. 'S middags moesten we de schildpadden in de oudste opvang schoonmaken. Deze schildpadden hadden echter een stuk meer bloedzuigers dan de schildpadden in de nieuwste opvang. We hebben zo dus de nodige tijd gehurkt op de grond gezeten om de schildpadden er weer acceptabel uit te laten zien. Net als de dag ervoor konden we weer naar huis in de regen. De avond was weer net als andere avonden en na de avondmaal arriveerden er nog 2 Duitse meisjes vanuit Kandy.

En toen was het alweer vrijdag; de laatste dag met de schildpadden. Vandaag was er alleen een ochtendprogramma en het was weer tijd ombrengen schildpadden eten te geven (mijn favoriete bezigheid!). We begonnen dus weer met het snijden van de vis en hebben daarna beide locaties bezocht om de schildpadden te voeren. We hebben nog even uitgebreid foto's gemaakt van elkaar met de schildpadden en zijn daarna weer richting huis gegaan voor de lunch. De middag waren we dus vrij en ik heb eerst maar eens mijn werkkleding een grondige wasbeurt gegeven en dat was de moeite waard ook! We zijn daarna met z'n allen naar het strand gegaan en toen ben ik eindelijk maar toch voor het eerst in de zee geweest (wat een warme zee hier zeg!) In de zee kunnen genieten van de nodige golven en daarna naar huis gegaan voor een douche. Aan het eind van de middag zijn we even langs een dichtbij gelegen hotel geweest voor ijs, bier en Wi-Fi, en zijn daarna nog even Ambalangoda in geweest voor wat inkopen. Na het avondeten was het tijd voor een feestje aangezien het Ole zijn verjaardag was. We hebben hem verrast met een taart en hebben de rest van de avond gezellig gekaart onder het genot van een biertje!

Zaterdag zolang mogelijk geprobeerd te slapen; met andere woorden om 8 uur was ik klaarwakker. Eerst maar even een verfrissende douche genomen en daarna rustig ontbeten. Ik was wel even toe aan een rustig dagje voor mezelf dus ben een beetje mijn eigen gang gegaan. Aan het eind van de ochtend ben ik even naar het strand gegaan om daar te ontspannen onder een palmboom (het was echt niet te harden in de zon hahah). Voor de lunch weer naar huis gegaan en na de lunch even een kleine handwas gedaan want ja dat moet ook gebeuren. De rest van de middag niet teveel gedaan en wat gekaart met Ole. Voor het avondeten nog even met z'n tweeën naar het hotel gegaan voor Wi-Fi en zelfs nog kunnen genieten van een soort van zonsondergang. Na het avondeten heb ik het kaartspel zenuwen geïntroduceerd en zo zijn we de avond wel doorgekomen.

Vandaag is het alweer zondag en dat betekend dat mijn goeie vrienden uit Kandy naar Ambalangoda komen om samen met mij te genieten van de beachweek volgende week. In de beachweek zullen we in de ochtend op pad gaan om verschillende activiteiten te ondernemen en 's middags zijn we vrij om te gaan en staan waar we willen. Dat worden heel wat middagen op het strand kan ik voorspellen! Helaas zal ik na volgende week echt afscheid moeten nemen van zowel de mensen als van Sri Lanka. Maar goed dat is volgende week pas; eerste nog even genieten deze week!