Week 3 - Sri Lanka: Disabled Orphanage

De dagen na de oriëntatieweek vliegen echt voorbij; alweer 3 weken Aan het genieten van dit mooie eiland en dat betekent op de helft van mijn tijd hier in Sri Lanka!

Deze week hielp ik weer mee in de Disabled Orphanage dus het werkschema was hetzelfde als de week ervoor. Maandag begon vroeg aangezien het huis vol nieuwe vrijwilligers zit dus het was een druk ontbijt. We kregen deze week tot onze verrassing een privébus die ons naar het weeshuis bracht (we waren met 11 dus een behoorlijk aantal). Na de meditatie ging ik voor het ochtendprogramma weer naar de groep Joy. Er was deze week een Canadese mevrouw die zelf in Sri Lanka woont en al lang meehelpt in het weeshuis. Ze leidde de groep in de ochtend en dat was nogal wennen voor mij en zelfs een beetje overweldigend. Ze spreekt de taal deels en kent alle vrouwen in de groep erg goed waardoor ik eerst niet zo goed wist wat ik nog bij kon dragen. We zijn aan de slag gegaan met het thema Kerstmis en hebben een kerstlied gezongen met gebaren. Ook hebben we geoefend met kerstkaarten maken en daarna was het alweer tijd voor de lunch. Het meisje uit de Goodness groep begint een beetje mijn lunchmaatje te worden en ik heb haar dan ook weer geholpen met eten. Na onze eigen pauze met weer een nieuwe lunch (de lunch blijft een gedoe...) heb ik in de middag vooral geholpen met de jongere kinderen. Er zijn ontzettend schattige kinderen die dol zijn op onze aandacht en heel graag opgepakt worden. Tijdens de theetijd was het feest want er waren gebakjes! Ik heb meegeholpen om de zwaarder gehandicapten ook te kunnen laten genieten van deze lekkernij. En toen was het alweer tijd om richting huis te gaan en onszelf te verwennen met een avondmaal (het avondeten was erg goed deze week!). In de avond hadden we tijd om de nieuwe mensen wat beter te leren te kennen en hadden de grootste lol met wat potjes Halli Galli (een variant met dieren die een erg leuk twist aan het spel geven hahah). De avond eindigde met de voorbereidingen voor de verjaardag van Natasha die dinsdag 22 werd!

Dinsdag 20 oktober en dat betekent Natasha haar verjaardag! We hebben natuurlijk voor haar gezongen en een prachtige verjaardagsstoel voor haar gemaakt. Het ontbijt was erg laat doordat drie voorradig op was maar gelukkig hadden we de tijd doordat we weer met onze eigen bus naar het weeshuis werden gebracht. Na de meditatie was het weer tijd voor de Joy groep en ik voelde me gelukkig al war meer op m'n gemak. De Canadese vrouw betrok me ook meer en we hebben met cement geknutseld wat de vrouwen erg leuk vonden. Na de lunch en weer een nieuwe maaltijd tijdens onze eigen pauze was het alweer tijd voor vrij spelen. Ik heb weer met de jongere kinderen gespeeld want ja je wordt toch stiekem een beetje gek op ze hahah. Na de taartjes van gisteren was het vandaag weer feest want het was tijdnood ijsjes! Dat was natuurlijk een dikke kliederboel maar iedereen genoot van deze traktatie. Eenmaal weer thuis was het weer een druk diner met een mooi wachtrij voor de etensschalen. In de avond was het tijd voor een klein feestje voor Natasha. We hebben genoten van een heerlijke taart en ons vermaakt met wat spelletjes (Halli Galli!).

En toen waren we alweer opende helft van de week! We hadden weer eigen vervoer naar het weeshuis wat stiekem toch wel fijn was want we werden steeds thuis opgepikt waardoor we niet naar de bushalte hoefden te lopen. Ik heb de ochtend weer geholpen in de groep Joy en we hebben weer een kerstlied gezongen met gebarentaal. Verder hebben we geoefend met kleuren, cijfers en letters (sommige dames zijn ontzettend slim!). Tijdens de lunch heb ik weer mijn vaste lunchmaatje geholpen met eten en daarna zelf ook lekker gegeten (verrassing: alweer een nieuwe lunch hahah). Er waren nog wat gebakjes over van eerder deze week dus het was alweer feest tijdens de theetijd. De weg terug naar huis met de bus zat het verkeer helemaal vast waardoor de buschauffeur een alternatieve route koos door de middle of nowhere. Geen probleem maar dan moet je wel weten waar je heen gaat... Ik heb zelf maar op Google Maps meegekeken en eenmalig ik de buurt van ons huis gevraagd of we eruit mochten. Pluspunt was dat we nu minder ver hoefden te lopen dan normaal! Na het diner was het weer tijd voor de vaste woensdagavondmeeting met alle vrijwilligers. Tijdens deze meeting worden de projecten geëvalueerd en geven we door wat we de week erna gaan doen. Ik heb gekozen voor Hill Country.

Donderdag is normaal mijn vrije dag maar ik koos ervoor om te helpen met de Temple renovation. Onderweg naar de tempel voelde ik me jammer genoeg erg beroerd maar ben toch aan de slag gegaan met schilderen. Na de theetijd met ontzettend lekkere hapjes heb ik toch maar besloten om naar huis te gaan aangezien het nog steeds niet beter ging. Thuis lekker in bed gedoken en gelukkig wat kunnen slapen. Na een douche en lunch voelde ik me al stukken beter. Ik heb de rest van de middag ook maar rustig aan gedaan en het avondeten viel er ook goed in. 'S avonds hebben we gezellig film gekeken en na snel mijn tas voor Colombo te hebben ingepakt ben ik optijd gang slapen.

Vrijdag was alweer mijn laatste dag bij de Disabled! Tijdens de meditatie werd iedereen die weg ging toegezongen door de sisters. Dit was ook mijn laatste ochtend met de groep Joy dus dat betekende afscheid nemen. Sommige vrouwen hadden het daar echt lastig mee en dat deed me wel wat. Je raakt zo snel gebonden met ze en dan ga je alweer weg... Tijdens de lunch heb ik mijn lunchmaatje weer helpen eten en daarna helaas ook afscheid moeten nemen. Na zelf snel wat te hebben gegeten zijn Felicia en ik vertrokken richting Kandy voor ons weekend in Colombo. In Kandy hadden we afgesproken met Florine, Marleen en Nienke en met z'n vijven zijn we met de bus betrokken richting Colombo. De busrit duurde 3 uur en kostte ons nog geen €2 per persoon! In Colombo hebben we een bus naar ons hostel genomen en eenmaal was ik erg verbaasd over de staat van ons hostel; ik had het veel erger verwacht! Een deel van de groep was er al omdat ze eerder vertrokken waren om hun visum te verlengen. We hebben met z'n allen eten besteld en gezellig wat gedronken. Daarna zijn we met taxi's vetrokken naar de club R&B voor een gezellig avondje. Het was even een gedoe doordat ik als jongen niet naar binnen mocht met mijn short (geen flauw idee waarom je een lange broek moet dragen terwijl meisjes met korte broekjes en jurkjes zo naar binnen mogen). Ik had natuurlijk geen jeans meegenomen naar Colombo maar gelukkig heb ik één kunnen lenen van een Belg in het hostel. Omgekleed en wel konden we eindelijk de club in en hebben we er een mooie nach van gemaakt!

De volgende morgen was iedereen natuurlijk behoorlijk brak na slechts een paar uurtjes slaap maar na een lekker ontbijtje zijn we toch Colombo gaan verkennen. Helaas geen succes want het is echt geen mooie stad (mijn mening). De club was erg gezellig maar de rest van de stad is nogal kil en industrieel. Kandy heeft veel meer karakter! We zijn dus maar richting zee gegaan en gelukkig een mooi strandje gevonden waar we even genoten hebben van het water en de zon. Na een heerlijke lunch bij TGIF met hamburger, friet en brownie zijn we met een deel van de groep terug richting Kandy gegaan. Helaas is het zaterdag aan het eind vande middag niet het beste tijdstip om te reizen... We hebben 4.5 uur in een volgestampte bus richting Kandy gezeten en waren rond half 10 eindelijk thuis. Het diner was natuurlijk al lang op maar gelukkig hadden ik nog een pakje instant noodles. Na snel nog even te douchen ben ik uitgeput in bed gedoken.

Zondag heb ik heerlijk lang kunnen slapen na de korte nacht van de dag ervoor. Na uitgebreid te hebben ontbeten zijn we in de regen met een groepje vertrokken naar een café in Kandy voor onze wekelijkse trip op zoek naar Wi-Fi. Na kort te hebben geskyped met het thuisfront hebben we bij de bakkerij wat broodjes gekocht als lunch en zijn we daarna nog wat inkopen gaan doen voor in Hill Country. Aan het eind van de middag zijn we weer richting het vrijwilligershuis gegaan om onze spullen in te pakken. Na het avondeten werden we rond 20:00 opgehaald en naar onze nieuwe huis voor de week gebracht. En daar zit ik dan in Hill Country in het huis van de moeder van Dhammike waar ik de week al doorbrengen en zal helpen renoveren.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active