Dubai 'City of Gold'

Bijna thuis maar nog net niet helemaal! Ik zou sowieso via Dubai vliegen dus waarom niet even blijven? Een lang gekoesterde wens die dus eindelijk uit gaat komen!

Mijn vlucht vanuit Thailand was in de nacht van zaterdag op zondag en normaal gesproken ben ik geen ster in het slapen in het vliegtuig, maar wonder boven wonder heb ik aardig wat uurtjes mee kunnen pikken. Rond 5 uur in de ochtend stond ik dan in de aankomsthal in Dubai Airport. Mij kennende had ik alles goed uitgedacht en zou ik dus volgens de planning met de metro goedkoop van het vliegveld naar mijn hotel kunne reizen. Helaas geen rekeningen gehouden met het feit dat zelfs in een wereldstad als Dubai de metro niet zo vroeg rijdt op zondagmorgen... Gelukkig duurde het niet lang en zat ik een uurtje later in de metro. Ik had altijd het idee dat Dubai belachelijk duur is maar dat viel verrassend genoeg best mee. De metro bijvoorbeeld kostte me 20 dirham (€5) om de hele dag te reizen; niet verkeerd zou ik zeggen (in Nederland kost een enkele reis met de bus naar Groningen me al zo'n €4). Eenmaal aangekomen bij mijn hotel werd ik vriendelijk ontvangen en kreeg ik gratis een vroege Check-in! Goed begin van mijn 3-daagse Dubai trip zou ik zeggen. Snel even al mijn spullen gedropt in mijn hotelkamer en rond 8 uur op pad gegaan. Ik had in Thailand al een beetje een planning gemaakt voor de 3 dagen en voor zondag stonden Deira & Bur Dubai op het programma. Dit zijn de twee oudere stadsdelen van Dubai die gescheiden worden door de Dubai Creek (rivier). Ik had een handig compact reisgidsje van Dubai bij me en daar stonden 3 stadstochten in. Ik begon met de stadstocht in Deira en liep langs het water van de Dubai Creek waar ik de abra's (oude watertaxi's) van de ene naar de andere kant varen. De verschillende werelden in Dubai kwamen hier al goed tot uiting: de oude bootjes met op de achtergrond de moderne hoogbouw. Ik liep door tot ik bij de Old Baladiya Street uitkwam. Hier liep ik door de levendige bazaarstraten naar de verschillende Souks (overdekte markt) met als belangrijkste de Gold Souk en de Spice Souk. Hier kon ik goed de oude Arabische sfeer proeven! Na een snelle en verrassend goedkope lunch ben ik met de abra de Dubai Creek overgestoken naar Bur Dubai (de watertaxi kost slechts 1 dirham = 25 cent!). In Bur Dubai heb ik goed de oude architectuur van Dubai kunnen zien; de traditionele windtorenhuizen. Ik liep via de Bur Dubai Souk richting naar de historische wijk Batakiya. Hier bezocht ik het Dubai Museum gelegen in Al Fahidi Fort. Het museum gaat volledig over de ontwikkeling van Dubai en het is ongelofelijk om te zien hoe snel Dubai zich ontwikkeld heeft tot wat het nu is. Zo'n 50 jaar geleden stelde de stad nog niet veel voor maar met de ontdekking van de aardolie in de jaren 60 begon de kassa te rinkelen en kon Dubai zich op de kaart gaan zetten. Het kreeg al snel een belangrijke handelspositie en ook toerisme werd een belangrijke factor. Wolkenkrabber na wolkenkrabber schoot de lucht in en inmiddels is Dubai meervoudig recordhouder met onder andere het hoogste gebouw ter wereld. Na deze leerzame middag ben ik terug richting het hotel gegaan en voor het eerst in 2.5 maand weer in bad geweest! Vervolgens heb ik m'n spullen een beetje uitgepakt en even uitgerust van het vele wandelen. 'S avonds eropuit gegaan opzoek naar een avondmaal en nog deels in de Thaise sfeer gekozen voor Chicken Noodles! Na deze smakelijke maaltijd weer terug naar het hotel gegaan en hier al vroeg inslaap gevallen van de uitputtende dag.

Maandagochtend werd ik al op tijd wakker doordat ik de vorige dag zo vroeg in slaap was gevallen. Na een douche was het dan eindelijk tijd voor het ontbijt (al lang naar uitgekeken!). Het bevalt me goed om na 10 weken 'basic' leven weer even alle luxe te hebben; het voelt echt alsof ik als een prins behandeld word! Na een ge-wel-dig ontbijt ben ik rond 9 uur weer met de metro vertrokken richting Downtown Dubai. Downtown Dubai is echt het nieuwe hart van Dubai en het businesscenter. Hier loopt de twaalfbaansweg Sheikh Zayed Road, de chicste weg van de stad, met de talloze wolkenkrabbers ernaast. Ik begon de dag bij het World Trade Center; de wolkenkrabber die het begin van de weg vormt in het noorden. Vervolgens ben ik richting de zee gegaan om daar de Jumeirah Moskee, de grootste en volgens velen mooiste moskee van Dubai, te bezoeken. Per toeval liep ik hier lang de Dubai Zoo waar ik voor slechts 2 dirham (= 50 cent) naar binnen kon! Grappig hoe deze kleine dierentuin midden in Dubai ligt. Daarna ben ik weer terug richtingSheikh Zayed Road gegaan (deze straat is razendsnel van provinciale tweebaansweg veranderd in een symbool van de moderne tijd). Hier heb ik de Emirates Towers bewonderd om daarna door te gaan naar de bekende Dubai Mall. Dit verbazingwekkend grote winkelcentrum heeft alles wat je maar kunt bedenken waaronder een reusachtig aquarium en een schaatsbaan! Via de Dubai Mall liep ik door naar het 'hoogtepunt' van de dag: de Burj Khalifa! Met zijn 828m hoogte is de Burj Khalifa het hoogste gebouw ter wereld. Ik had mijn ticket al online geboekt dus kon zo doorlopen naar de lift (met 42 km/h één van de snelste liften ter wereld!). De lift bracht me in nog geen 60 seconden naar de 125ste etage van de toren. Hier bevindt zich het uitkijkplatform waar ik op 456m hoogte een 360 graden beeld van Dubai had. Ik ging rond 16 uur naar boven en heb daar gewacht op de zonsondergang zodat ik twee gezichten van Dubai kon zien; dag en nacht. Een ongelofelijke ervaring! Vervolgens weer naar beneden geschoten om daarna even een hapje te eten in de Dubai Mall. Rond 21 uur moe en voldaan terug in mijn hotel en snel even weer in bad gegaan om daarna in bed te duiken.

Dinsdagochtend begon weer uitstekend met een heerlijk ontbijt. M'n voeten waren nog pijnlijk van de afgelopen twee dagen (ik bezoek dus wel genoeg denk ik!). Voor mijn laatste dag stond Jumeirah op de planning. Jumeirah is het deel van Dubai waar het volledig in het teken staat van zon, zee en strand (en niet te vergeten luxe, luxe en nog eens luxe!). Ik vertrok weer met de metro; de metro gaat grotendeels bovengronds lang Sheikh Zayed Road dus ik had een fantastisch uitzicht op de skyline van Dubai! Ik heb eerst 's werelds enige zevensterrenhotel, Burj Al Arab, bezocht. Dit wereldberoemde hotel van meer dan 300m hoog valt behoorlijk op door de bijzondere architectuur. Vervolgens langs het Jumeirah Beach Hotel doorgelopen naar het strand om een beter uitzicht op de Burj Al Arab te hebben. Op het strand even genoten van het lekkere weer en daarna met de metro verder richting het zuiden gegaan. Hier heb ik The Palm Jumeirah bezocht. Dit kunstmatige eiland heeft de vorm van een palmboom en hier bevinden zich de miljoenenvilla's en het bekende hotel Atlantis. Via een monorail gleed ik over The Palm richting hotel Atlantis. Ongelofelijk om te zien wat een luxe de mensen hier tot hun beschikking hebben! Eenmaal terug ben ik nog naar Jumeirah Beach geweest waar de luxe wijk Jumierah Beach Residences zich bevindt met de hotspot The Walk. The Walk is een 1,7 km lange wandelpromenade waar van alles te vinden is. Aangrenzend aan de wijk ligt ook de Dubai Marina; een jachthaven waar de rijken hun jacht kwijt kunnen. Op de terugweg ben ik nog even gestopt bij The Mall of the Emirates. Weer een gigantisch winkelcentrum waar weer alles te vinden is waaronder een Ski Dubai; een indoorskibaan. Hier heb ik een hapje gegeten om daarna mijn weg terug naar het hotel te vinden. Uitgeput van de afgelopen 3 dagen ben ik op tijd gaan slapen.

Woensdag was het dan echt tijd om naar huis te gaan. Ik heb nog even kunnen genieten van het heerlijke ontbijt en heb daarna voor de laatste keer mijn backpack ingepakt. Uitgecheckt en met de metro naar het vliegveld gegaan zodat ik daar om 12 uur mijn bagage heb ingecheckt. Even na 15 uur vertrok mijn laatste vlucht richting Hamburg. Vanuit het vliegtuig nog het mooie weer en de skyline van Dubai voor de laatste keer kunnen bewonderen. En voor ik het wist stond ik dan 's avonds weer oog in oog met mijn familie op Hamburg Airport! Ontzettend vreemd om iedereen weer terug te zien na 2.5 maand!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active