Week 7 - Thailand: Oriëntatieweek

Sawadee Krap! Hallo vanuit Thailand!

Na 6 weken Sri Lanka genoten van mijn eerste week in Thailand! En de bijnaam liegt er niet om want wat lachen de mensen hier veel en ze zijn zo vriendelijk! Deze week heb ik met een groep van 8 vrijwilligers de oriëntatieweek, ookwel de Siam Culture Week genoemd, gedaan en zo kennisgemaakt met Thailand.

Na een goeie nacht begon de maandagochtend met een koude douche en een goed ontbijt. Rond half 10 was iedereen naar zijn of haar project vertrokken en werden wij als nieuwe vrijwilligers bijgepraat in de introductiemeeting. Vervolgens zijn we naar het dichtstbijzijnde dorp gelopen waar zich een supermarkt en ATM bevinden. Daarna zijn we met de truck richting Singburi (de grote stad hier in de buurt) gegaan waar we zaken zoals een simkaart hebben geregeld (op mysterieuze wijze kon ik geen simkaart krijgen voor mijn telefoon...). En toen was het tijd voor mijn eerste Thaise lunch en wat was dat lekker! Na de lunch hebben we de tempel Wat Phikun Thong bezocht waar een 42 meter hoge boedha was. Onze coördinator Nok betrok ons erg bij het boeddhisme en het bidden en respecteren wat erg interessant was! Na de tempel was het tijd voor een Thaise les zodat we ons kunnen redden met basic Thai voor de komende tijd. En toen was het ook alweer tijd voor het avondeten (ik vind 17 uur nogal vroeg voor maar goed). Na het avondeten was er een welkomsfeestje voor ons en er kwamen kinderen voor ons dansen en we mochten zelf ook meedansen! De rest van de avond hebben we in de bar aan de overkant van de straat gezeten en wat gedronken en gekaart.

Dinsdagochtend stond er een volle dag op het programma. Na een douche en het ontbijt vertrokken we rond half 10 richting Ayutthaya, de oude hoofdstad van Thailand, waar we verschillende tempels hebben bezocht. De eerste tempel was Viharn Phra Mongkhon Bophit. In deze tempel kreeg iedereen een horoscoop en gelukkig was die van mij erg goed! Vervolgens hebben we de tempel Wat Phra Si Sanphet bezocht. Deze tempel was grotendeels verwoest maar nog steeds indrukwekkend. Toen was het gelukkig alweer tijd voor de lunch (Thais eten is zoo lekker!). Na de lunch hebben we nog 2 tempels bezocht: Wat Mahathat en Wat Yai Chai Mongkhon. De tempels hier zijn zo enorm en indrukwekkend. Na alle tempels was het tijd voor de floating market van Ayutthaya. Een hele belevenis met allemaal kleine bootjes en winkeltjes. We konden daarna dineren in hetzelfde restaurant als waar we die middag geluncht hadden en ook nu was het weer heerlijk! Vervolgens stond er weer een lang reis terug naar Singburi voor de boeg. Eenmaal thuis snel onder de douche gesprongen en nog even gezellig gekaart in de bar.

Na de drukke dag van gisteren konden we woensdag wat rustiger aandoen. In de ochtend hebben we onze eigen armband gemaakt van kokosnootkralen. Met pijn en moeite is het gelukt om er een voor mijn grote hand te maken; ze zijn blijkbaar kleine Thaise handjes gewend xd. We hebben nog even snel wat boodschappen gedaan en zijn daarna richting Twin House gegaan voor onze Thaise kookles. We hebben een salade en noodles gemaakt en dit daarna als lunch gegeten. Erg smakelijk en leuk om zelf te koken! Woensdagmiddag is iedereen vrij en heb je de keuze om in Singburi te winkelen of naar het zwembad te gaan. Wij als introductiegroep zijn naar het zwembad gegaan om daar te genieten van het mooie weer. Helaas haalde ik mijn teen open aan de rand van het zwembad waardoor mijn middag nogal bloederig werd. Gelukkig waren Nok en de mensen erg behulpzaam en zat mijn teen zo in het verband. Aan het eind van de middag gingen we weer terug richting het vrijwilligershuis voor een douche en om ons klaar te maken voor de barbecue. Elke woensdagavond gaat het hele vrijwilligershuis voor het avondeten naar een barbecue in de buurt. Het was een soort combinatie van barbecuen en gourmetten en zeer smakelijk! Na het avondeten gingen we richting een bar speciaal voor ons als vrijwilligers voor de woensdagavondparty! Na een gezellige avond gingen we met de truck weer naar huis en ben ik snel m'n bed ingedoken.

Donderdagmorgen vetrokken we weer rond half 10 richting een plek waar ze met silk werken en kleden maken. Daarna zijn we naar een locatie gegaan waar ze wood carving beoefenen en hier konden we zelf ook even met hout werken. Vervolgens hebben we zowel een kleuterschool als een normale school bezocht om te kijken hoe het schoolleven hier in Thailand is. We eindigden de ochtend met een bezoek aan een museum en zijn daarna terug naar Twin House gegaan voor de lunch. Na de lunch hebben we weer een tempel bezocht: Wat Phra Non Chaksi. In deze tempel was een 42 meter lange liggende boedha te zien. Na de tempel zijn we richting een winkelcentrum in Singburi waar we onze boodschappen konden doen. We waren weer optijd terug voor het avondeten en hebben 's avonds nog even gekaart om daarna niet te laat naar bed te gaan.

Vrijdag was alweer de laaste dag van de oriëntatieweek en ook de laatste werkdag van Nok als coördinator. We vetrokken rond half 20 richting de tempel genaamd Wat Phra Phutthabat. Dit was weer een prachtige tempel vol kleine details en zeer kleurrijk. Je kon van een speciale trap aflopen en daarbij kiezen uit liefde, geluk of gezondheid (3 trappen). Ik koos voor gezondheid en terwijl je naar beneden liep moest je je adem inhouden. Erg leuk weer dat Nok ons zulke kleine, speciale dingen liet doen! Vervolgens hebben we nog 72 bellen laten luiden. Na de tempel was het tijd voor lunch en daarna zijn we richting de apentempel gegaan genaamd Phra Prang Sam Yod. Hier hebben we kunnen genieten van de hongerige en speelse aapjes die niet verlegen waren om je te bespringen en beklimmen; erg vermakelijk! Na de aapjes moesten we nog even langs de immigration omdat sommigen problemen hadden met hun paspoort. Eenmaal thuis hebben we afscheid genomen van 2 mensen uit onze oriëntatieweekgroep en daarna was het alweer tijd voor het avondeten. 'S avonds hebben we weer gezellig in de bar wat gedronken en gekaart en zelfs nog weerwolven gespeeld wat erg vermakelijk was!

En toen was het alweer weekend! We hadden niet echt plannen voor het weekend maar er ging een truck richting Singburi dus daar zijn we maar ingestapt na het ontbijt. De truck reed naar het zwembad en naar het busstation dus we zijn er maar uitgegaan bij het zwembad en hebben daar de middag gespendeerd. Toch wel even lekker om een middag niks te doen en alleen te ontspannen en wat te zwemmen. We zijn voor het avondeten weer terug gegaan en zijn 's avonds naar de nachtmarkt in Singburi gegaan. Wat een ontzettend grote markt met de meest gekke producten! Ik heb mijn ogen dus uitgekeken hahah! Eenmaal terug hebben we nog weer even gekaart.

Dus nu is het alweer zondag en geniet ik van een dag niks doen. Vanvond om 20 uur zal ik vertrekken richting Umphang voor het olifantenproject. Er staat een lange reis voor de boeg van zo'n 15 uur maar ik moet er natuurlijk wat voor over hebben. Gelukkig gaan er 4 anderen uit mijn oriëntatieweek ook de olifanten doen dus dat moet wel goedkomen!